יום שני, 11 בדצמבר 2017

גרפולוגיה - חלק ג' כתב ידו של מרן הרב קוק זצ"ל

שלחתי לפורום גרפולוגיה באינטרנט את כתב היד של הרב קוק (מובא בעין איה). לא יודע אם זה מעשה נכון .מ"מ זה הניתוח שנתן אחד המומחים, ואולי זה יעניין את הרב. כמובן לא ציינתי של מי הכתב:

על קונוונציות הכתיבה הרבנית

כתב היד שלפנינו הוא מראשית המאה הקודמת (כך מציין אלעד שהביא את הכתב), וכבר ממבט ראשון ניתן להבחין שלא מדובר באדם מן השורה, אלא באישיות משכמה ומעלה, מנהיג רוחני ואיש חזון.
כתב זה, שעשוי להיראות זר למדי למתבונן בן ימינו, הוא תוצר מובהק של הכתיבה הרבנית בת התקופה, וכך יש לשפוט אותו. הגודש והצפיפות הרבה, ההפשטה הניכרת, הקישורים המסובכים בין האותיות באיזור התחתון, כולם אופייניים לסוג כתיבה זה, המשקף את החשיבה הלמדנית הסכולסטית שהתפתחה בישיבות ליטא, המבליטה את האוטונומיה של הדמיון היוצר הלמדני ואת הפלפלנות התלמודית.
ואולם, גם על רקע זה כתב היד שלפנינו בולט ביחודו. עושר הצורות, הקישורים המגוונים והמקוריים והרגש העצום המשוקע בכתיבה מעידים שלפנינו אדם בעל אינטלקט חד, עושר מחשבתי ועומק בלתי מצוי. יתרה מזו, בניגוד ליובש מסויים המאפיין לעתים את הכתיבה הליטאית, כותב זה הוא קודם כל בעל לב ועושר חוויתי, דמיון פורה ונפש של משורר או מיסטיקן. הוא אותנטי עד כדי נאיביות, רגשני באופן הגובל בפתטיות, ועם זה בעל עומק וחוש אבחנה חד וחודר.
יותר משהוא מנהיג העוסק בהגשמה, הוא איש של אידיאות וחזון, וחי בעולם של רוח ויצירה (גם החושניות של קוי הכתיבה שלו מציינת יותר את אינטנסיביות החוויה של המיסטיקן, מאשר נגיעה לעולם החומר). אינדיבידואליסטי ונועז במחשבותיו, אך רך ופייסני באישיותו. ובכל זאת, הוא עשוי היה לצמוח למנהיג בזכות הכריזמה האינטלקטואלית שלו, אישיותו הקורנת ואצילות הליכותיו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה