יום שבת, 2 בספטמבר 2017

קשה להשיג שלימות כששקועים בגשמיות

ואולך אתכם ארבעים שנה במדבר לא בלו שלמתיכם מעליכם ונעלך לא בלתה מעל רגלך לחם לא אכלתם ויין ושכר לא שתיתם למען תדעו כי אני ה' א-להיכם.


ובפשטות כונת הכתוב [וכ"כ הראב"ע והרמב"ן] במש"כ לחם לא אבלתם ויין ושכר לא שתיתם הוא כלפי אותו ענין שנאמר במש"כ ואולך אתכם במדבר ארבעים שגה לא בלו שלמותיכם ונעלך לא בלתה מעל רגליך דהיינו שאע"פ שחסרים הייתם את הכל מ"מ נתקיימתם עפ"י ה' למען תדעו כי אני ה' אלהיכם.

 ולכאורה אינו מובן כלל מה זה ענין ליין ושכר, וכי בלא יין ושכר אין קיום לאדם שמכך שכן נתקיימתם יבוא למצב של "למען תדעו כי אני ה' א-להיכם"?

ולולא דברי הראשונים הראה יותר מה שכתב המלבי"ם: ואולך אתכם ארבעים שנה במדבר - אמר משה בשם ה' כי רפא אותם מחולי הנפש על ידי שהוליכם למדבר, ולא על דרך כשיש לאב בן שאינו הולך בדרך הישר מענה כחו בדרך למען ידע כי טוב לשבת בבית האב ולשמוע בקולו מלסבול כל תלאה בדרך, אבל ה' התנהג עמכם בהפך הדבר, שלא חסרתם במדבר דבר. 
לחם לא אכלתם - אלא הולכתי אתכם אל המדבר לכונה הזאת שלא תתעסקו בדברים גשמיים ולא תאכלו לחם גשמי ולא תשתו יין ושכר, שכל אלה מפריעים את הנפש מלהשיג השלמות אלא האכלתי אתכם לחם רוחני... למען תדעו כי אני ה' - שעל ידי זה תבואו להאמין במצות ה' ושהוא משגיח על בני אדם, ובפרט לישראל עם קרובו...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה