יום רביעי, 2 ביולי 2014

מנחת אלחנן - מעמר בדיבק חצי גרוגרת פעמיים


המנ"ח במלאכת מעמר הסתפק בדיבק חצי גרוגרת דבלה ואחר כך הפריד אותו וחזר ודיבקו אם חייב כיון דעימר כגרוגרת והו"ל כמו אכילה שאם אכל חצי זית חלב והקיאו וחזר ואכלו חייב או אפשר התם שאני דשם איכא עכ"פ הנאת גרונו בכזית. וכרמב"ם [פי"ד ממאכלות אסורות ה"ג]. אבל גבי שיעורי שבת, דהתורה אמרה שיעור זה דהוי דבר חשוב וא"כ כיון דליכא כגרוגרת אינו חייב ואף שכופל את החצי שיעור עיי"ש.

בס' טל נתן [לגר"נ גשטטנר זצוק"ל עמ' ל'] כתב, דיתכן לומר, דזה תליא אם מלאכות שבת הויין איסור על הגברא דהיינו שהקפידא היא שהגברא שלא יעשה מלאכה זו או שהאיסור על הפעולה דהיינו שמלאכה זו לא תיעשה, דאם האיסור על הגברא א"כ יש לומר דאם דיבק חצי גרוגרת שתי פעמים י"ל דחייב כיון דעכ"פ עשה מעשה מעמר בכגרוגרת ומה בכך דהעימור השני היא באותו חצי גרוגרת שעימר אותו בפעם הראשונה כיון דעכ"פ עשה מלאכת עימור בשני חצאי גרוגרת ומה איכפת לן אם החצי השני הוא אותו שעימר בראשונה כיון דעכ"פ איכא שני מעשים של עימור ובכל אחד עימר חצי גריגרות וביחד איכא מעשה עימור בגרוגרת שלם. אבל אם האיסור הוא שהמלאכה לא תיעשה א"כ יש לומר דכיון דבסופו של דבר לא נתעמר אלא חצי גרוגרת ה"ז פטור. ובס' מנחה חדשה כתב דכן מפורש בירושלמי שבת פ"א ה"א בלע חצי זית וחזר ובלע חייב הכניס חצי גרוגרת וחזר והוציא פטור. תמן נהנה חיכו בכזית ברם הכא לא נתעסק בכגרוגרת שלימה והוא כחילוקו של המנחת חנוך ז"ל. ולדרכנו מוכח שבמלאכת שבת האיסור הוא על התוצאה שלא תיעשה מלאכה. ועיין מש"כ בזה בס' אתוון דאורייתא כלל י' באריכות.

גם י"ל דחקירה זו תליא, דבמשנה שבת ע"ג איתא החורש והזורע וכו' וברמב"ם ה' שבת רפ"ז החרישה והזריעה וכו' וכבר עמד בס' מגן אבות על שהרמב"ם שינה מלשון המשנה וכתב החרישה דקאי על עצם המלאכה ולא כתב החורש דקאי על הגברא.

והתוס' רי"ד כתב דהיכי דעימר פעם אחת וחזר ועימר ליכא משום מעמר א"כ בנדון המנ"ח לא שייך מעמר דאין עימור אחר עימור.

בס' מנחה חדשה [לג"ר יוסף פופריש נכד המנ"ח] העיר משבת [דף פ.]: אמר רבא, הוציא חצי גרוגרת אחת והניחה וחזר והוציא חצי גרוגרת אחת והניחה, הראשונה נעשה כמי שקלטה כלב או שנשרפה וכו' ה"ק ואם קדם והגביה ראשונה קודם הנחת שניה נעשית ראשונה כמי שנקלטה או שנשרפה ופטור ע"כ. ומשמע, שפשוט שבאופן שהוציא אותה גרוגרת פעמיים יהיה פטור ולא הוצרך רבא לחדש אלא בהגביה וא"כ ה"ה במעמר יהיה פטור כי נתעסק עם חצי בלבד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה